I 2010 udkom Pernille Zachariassens I kærlighedens fængsel om livet med en voldelig alkoholiker. I 2011 udkom Zornig – vrede er mit mellemnavn af Lisbeth Zornig Andersen om både misbrug i hjemmet og voldelige forhold. Og også i 2011 udkom Fanden og hans pumpestok – Et mysterium af Ilse M. Haugaard om et voldeligt ægteskab – alle tre bøger beskriver magtesløsheden og den direkte forbindelse mellem ægteskabets og barndommens vold. Det kan man også sige om Fra Helvede til Mors hvor den voldelige far, der med sine mange ’usynlige lunter’ kan gå til angreb nårsomhelst, uden at hverken hustru eller børn tør protestere. Lisbeth, forfatteren, ender med at blive sat i familiepleje, og først da begge børn er flyttet hjemmefra, tør moren også flytte.

Især de situationer hvor hovedpersonen næsten ikke kan koncentrere sig om Anders And-bladet inde på værelset, fordi et angreb – oftest på moren – er under opsejling, er voldsomme og ubehageligt velformidlede. Efter familieplejen kommer Lisbeth på børnehjem, og kort efter flytter hun sammen med Bo, der viser sig at være voldelig. Forholdet varer et par år, måske mest fordi Lisbeth har lavt selvværd og mener, at hun fortjener sin skæbne. Men da Bo også begynder at slå hunden, flytter hun – kun for efter kort tid at flytte sammen med David. David har en forkærlighed for hashrygende og pillebrugende selskab, men han er lidt mindre voldelig end Bo, og i mellemtiden er Lisbeth blevet bedre til at sige fra overfor volden. To børn senere bor hun sammen med Kristian, forholdet er lykkeligt i en periode, men slutter tragisk.

Lisbeth ender med at stå på egne ben, men et af hendes – og måske samfundets – dilemmaer er, at hun efter sammenstød med sin voldelige kæreste, kun har sin voldelige far at flytte hjem til, og det af moren påbegyndte mønster gentager sig.

Fra Helvede til Mors

Lisbeth Hersø Rasmussen i samarbejde med Mie Bardrum

192 sider

Siesta

Udgivet: 30.06.2013

Birte Strandby