Hvordan er det at være forfatter – et gudbenådet menneske der kan leve af sin kreativitet, en del af parnasset og sådan en pressen altid spørger om kulturelle tendenser?

Det kan jo næsten kun være fantastisk og glamourøst, men her bringer Steen Langstrup – nyere tids største danske spændingstalent af internationalt format – et 300 sider langt dementi. Det er ikke et luksusliv, det er ensomt, og det er hårdt arbejde; og skal man tro forfatter Lars Kjædegaard består parnasset som oftest af forfatteren selv og hans kat, en lille eksklusiv klub hvor ingen andre inviteres ind.

Ydermere må forfatteren trækkes med, at resultaterne af forfattergerningen er offentlige, og som Katrine Marie Guldager skriver, så bliver det også offentligt, når anmelderne rakker ned på forfatterne – en udfordring de fleste brancher ikke udsættes for i samme omfang.

Langstrup skriver selv om at være sårbar, introvert, besværlig og umulig at arbejde sammen med afhængigt af om man spørger redaktører, anmeldere eller filmfolk. Som om det ikke var nok, så kan dedikationen og de variable indtægter gøre det vanskeligt at få familielivet til at fungere.

Dernæst er der de mere individuelle udfordringer. Mange skal for eksempel leve med skriveblokeringer, og Jussi Adler-Olsen taler om bekymringen for at miste lysten til at skrive. Adler-Olsen nævner i øvrigt mere specifikke problemer med anmeldere: Weekendavisen skulle have været spydspids for krimien Alfabethuset, og avisens anmelder havde også modtaget bogen pænt, men blev så fyret, og en anden mere lunken anmelder skrev om Alfabethuset, hvilket ifølge Adler-Olsen slet ikke fik sat turbo på omtale og salg.

Når det er problematisk med anmelderne, er det som oftest fordi forfatteren har et meget personligt forhold til sin tekst, og det er også ofte det der kan gå galt i forbindelse med samarbejdet om film. Adler-Olsen oplevede i forbindelse med Afdeling Q-filmene, at hans eget arbejde blev tilsidesat for et dårligere manuskript, men understreger i bogen, at han aldrig har ønsket, at nogen af skuespillerne blev udskiftet.

Sluttelig behandler Langstrup fremtiden. Den typiske boglæser var for ti år siden en veluddannet kvinde på 45 – og som Langstrup skriver, så er hun ikke blevet yngre, så hvor finder man fremtidens målgruppe, hvad betyder digitaliseringen, besparelserne på kulturområdet og boghandlerdøden? Der er mange risikomomenter og ingen garantier, men det behøver ikke at slutte negativt. Forfattere er kreative mennesker. De finder på noget, og i mellemtiden kan kvinder over 45 – og andre – vælte sig i god litteratur, spændende krimier, historier fra hverdagen og fascinerende gysere.

Langstrup skriver fint, jordnært, klart, ærligt, men hvem er mon målgruppen? Andre forfattere? Fans af forfattere? Vordende forfattere eller bare almindelige nysgerrige der gerne vil vide noget om, hvordan det er at være forfatter?

Forfattersind

Interviews og tanker om drømmejobbets bagsider

Steen Langstrup

Interviews med: Katrine Marie Guldager, Peter Øvig, Jussi Adler-Olsen, Anne-Marie Vedsø Olesen, Lars Kjædegaard, Sara Skaarup, Eva Maria Fredensborg, Agnete Friis, Annette Ellegaard, Helle Hedegaard Hein

296 sider

2 Feet Entertainment

Udgivet: 2021

Birte Strandby