Historiefaget har haft sine op- og nedture i undervisningen i folkeskolen og i gymnasiet. 

I midten af 1800-tallet stod den på udenadslære og mange årstal. 100 år senere skulle eleverne også tage metoder og redskaber fra forskerne i brug. Da Bertel Haarder blev undervisningsminister blev læreplanen Historie 84 udviklet. Den blev grundlaget for en undervisning der hos eleverne i 3. – 5. klasse lagde vægt på fantasi og indlevelse, mens de ældre elevers undervisning var mere klassisk. 

Senere gav begrebet historiebevidsthed en ny tilgang til faget med forventninger om fortidsfortolkning, nutidsforståelse og fremtidsforventning. Ydermere blev en opfattelse af individet som historieskabende og historieskabt også en faktor der skulle regnes med.

I 2005 medførte Gymnasiereformen, at der blev indført kompetencemål. Lærerne fandt det udfordrende, men generelt har historie givet mere politisk kamp i folkeskolen end i gymnasiet.

I 2009 blev historie et prøvefag i folkeskolen, og der blev udarbejdet en kanon. Begge dele gav faget en højere status, og kanonen kom også til at påvirke indeholdet i undervisningen. I 2014 vedtog man, at alle fag i folkeskolen skal dækkes af undervisere med linjefagskompetence fra 2020. Det skaber udfordringer for et lille fag som historie, hvor godt halvdelen af undervisningen varetages af lærere med andre linjefag. Udfordringerne til trods giver det ifølge forfatterne overordnet set bedre muligheder for en helhedsorienteret og sammenhængende historieundervisning fra 3. klasse til 3. g.

Fagets historie følges op af kapitler om om didaktiske udfordringer, herunder eksempelvis hvordan man overbeviser eleverne om fagets relevans, når målsætninger og finder materialer. Især de sidste kapitler om tips, tricks og øvelser er nyttig viden, når eleverne skal involveres. Her inddrages film, tegneserie, familien, tidslinjer og ikke mindst, hvordan man kan forholde sig til nutidens fortolkning af datiden.

Det lille værk er grundigt og forsyner læreren med såvel formål og muligheder for faget som anvendelige værktøjer til de små, mellemstore og store elever. Sproget er behageligt klart.

Fagdidaktik i historie

Rune Christiansen og Heidi Eskelund Knudsen

116 sider

Frydenlund

Udgivet: 2015

Birte Strandby