Debutroman fra en tidligere fransk kassedame med universitetsgrad i litteratur.
Det kunne dog også næsten være et bud på en omvendt Emma Gad. I hvert fald omhandler en stor del af bogen en (underholdende) gennemgang af ubehøvlede kunder. Dem der overfuser kassedamen, fordi de irriteres over kødannelse, for sen åbningstid, for tidlig lukketid, dem der spiser af varerne før betaling og sender åbnede poser på kasselinien med rengøringskrævende resultater til følge, og dem opfatter kassedamen som en (endnu ikke indført) betalingsautomat, og eksempelvis taler i mobil under hele processen. Faktisk lyder kunder til generelt at være en meget ubehagelig race, men så kan vi så trøste os med, at forfatterindens erfaringer alene stammer fra Frankrig, for sådan er forholdet mellem kunder og kassedamer i hvert fald ikke på Sydfyn og omegn, ligesom de hyppigt tilkaldte sikkerhedsvagter og gitrene heldigvis heller ikke er et velkendt fænomen her i landet – endnu.
Bogen omfatter mange glimrende, absurde og sommetider velkendte eksempler på kunder, chefer, butikstyveri, påklædning og meget andet – alt leveret humoristisk og med en ironi, uden hvilken bogen ville have været mere eller mindre ulæselig. Og så er der masser af ny information: Der er 170.000 kassedamer i Frankrig, og i et almindeligt supermarked kører de 700 – 800 varer igennem i timen og løfter godt 800 kilo i løbet af samme tid. Løn og arbejdsforhold er generelt ikke misundelsesskabende, og slet ikke de kommentarer der følger jobbet, såsom forældrene, der siger til barnet, at det også bliver sådan en kassedame, hvis det ikke laver sine lektier.
Så, tal pænt til kassedamen.
Forfatter: Anna Sam
Oversat af Francois-Eric Grodin
168 sider
Forlaget Mrs. Robinson
Udgivet: 17.03.2010