Ny gyser fra Petri
Ligheden med franske Grangé – blandt andet de meget blodige mord – er intakt. Sproget er til gengæld udviklet siden Petris første krimi og har fået stil og lethed, så man også kan nyde de informationer der maler baggrunden for scenariet såsom … og man kunne selv aflæse sin organisatoriske status som en funktion af antallet af kvadratmeter.
Josefine er retsantropolog, og Xander er politiets mand på stedet, eller rettere stederne for det bliver til ganske mange gerningssteder. Og med hensyn til steder så begynder krimien også et rigtigt ‘sted’: Assistens Kirkegård.
I forbindelse med metrobyggeriet ved Nørrebros Runddel skal grave fjernes og de døde genbegraves andetsteds, benævnt etisk rydning. Her møder vi Josefine og arkæologen Rita, der er ansvarlig for afmærkning af gravene. Og det er allerede på vejen hjem fra dette arbejde, at Rita bliver brutalt dræbt. Der er ikke antydning af motiv, men morderen har ridset en signatur i Ritas kranium.
Samtidigt oplever psykiateren Isabella en af sine mere specielle sager, en mor kommer med sin datter, der som hovedpersonen i filmen Eksorcisten virker som om hun har en dæmon i sig, hun begår frygtelige handlinger. Isabella ordinerer et antipsykotisk middel, men uhyggen stopper ikke her, morderen finder sit næste offer.
Josefine undersøger ligene, Xander afhører mulige vidner, og imens stiger dødstallene, og det viser sig, at også Josefine er truet på livet, og til slut bliver hun alene med en morder.
Krimien omhandler også Xander og Josefines voksende interesse for hinanden, og for læseren kan det være godt med pusterum mellem mordene.
Lotte Petri
Djævelens værk
320 sider
Lindhardt og Ringhof
Udgivet: April 2017
Birte Strandby