Hvad er et politisk superbrand, og hvordan lever danske politikere og enkelte udenlandske op til dette nye udtryk for folkets (og mediernes) krav?
Indledningsvist redegøres for bestanddelene i et sådan superbrand: Det er synlighed, strategisk kommunikation, karisma, troværdighed, politisk håndværk og visioner.
Synlighed kan afgøres på baggrund af det konkrete antal fremtoninger i medierne, hvorimod karisma-målingen er baseret på rundspørgeundersøgelser. Margrethe Vestager scorer lavt på karisma, men højt på troværdighed. Villy Søvndal og Pia Kjærsgaard scorer højt på karisma, men især Villy Søvndal scorer lavere på troværdighed, fordi han balancerer mellem et venstreorienteret ståsted og tilnærmelsen til midten ud fra den betragtning, at en del af stemmerne skal hentes fra Dansk Folkeparti. Connie Hedegaard scorer pænt på politisk håndværk, hvor Naser Khader er helt i bund.
De parametre, der ikke underbygges af undersøgelser, begrundes ud fra eksempelvis gennemførte initiativer (f. eks. love) samt på baggrund af fejl og mangler, og her må Ny Alliance igen stå for skud. Et partiprogram der baseres på modstand mod et andet parti holder ikke.
Bogen indeholder en systematisk gennemgang af de danske toppolitikere herunder Anders Fogh Rasmussen, Lars Løkke Rasmussen, Helle Thorning-Schmidt og enkelte nye stjerner, blandt andre Johanne Schmidt-Nielsen. Desuden er der lidt om kendisser i politik fra Lars Kolind og Jørgen Poulsen til Clint Eastwood og Arnold Schwarzenegger.
Og som den repræsentative illustration af de seks parametres betydning for det politiske superbrand gennemgås Barack Obamas karriere. Han scorer topkarakterer i alt undtagen politisk håndværk, hvor han scorer fem ud seks mulige points.
En konklusion er, at privatpersonen fylder mere og mere i dansk politik, hvorfor det politiske superbrand er så vigtigt. Bogen afsluttes med en kort guide til vordende politikere.
Det er underholdende læsning, klar i mælet og velskrevet. At man så kan beklage det unuancerede menneskesyn, der i bogstaveligste forstand sætter folk i bås, er en anden sag.
Det politiske superbrand
Mads Christian Esbensen og Bo Bredsgaard Lund
331 sider
Børsens Forlag
Ugivet: 27. august 2009
Birte Strandby
Trackbacks/Pingbacks