Ifølge Håndbog for iværksættere som man kan downloade gratis fra Aabenraa Kommunes hjemmeside stopper 50 % af nye iværksættere indenfor tre år på grund af økonomi, private forhold, manglende kompetence, ingen planer og strategier eller manglende omstillingsparathed. Måske kan den 15 sider lange vejledning gøre noget for at ændre det forhold, eller måske kan Iværksætterhåndbogen udgivet af DANA (a-kasse for selvstændige) og Regnskabsskolen. Men man kan også tage det store skridt og købe Det lille skridt, der rummer en omhyggelig gennemgang af alle de aspekter af forretningsetablering incl. idé, markeds- og konkurrentvurdering, markedsføring og salg, der er relevante for den nye virksomhed.

De første 50 sider handler om at få ideen, finde sin niche og skabe sin prototype. Det kræver overvejelse og en tæt vurdering af konkurrenterne; og der skal være konkurrenter på markedet, ellers er ideen ikke værd at beskæftige sig med, med mindre naturligvis man virkelig begår et kvantespring. Med til projektet hører også en afgrænsning af produktet og en vurdering af målgruppen, der kortlægges med et ottepunktsskema ud fra mantraet, som vi kender fra salg og kommunikation: Kend din kunde.

Der er værktøjer til udarbejdelse af forretningsplanen, og der er forskellige vinkler på, hvordan man finder ud af, om ideen kan bære, hvad det er dækningsbidraget skal dække, og hvordan man angriber markedsføringen.

Den tungere teori som man også kan finde i Philip Kotlers 976 sider lange bibel, Marketing Management, er omdannet til pixiformat, og mange cases og eksempler belyser de forskellige aspekter der skal inddrages i betragtningerne før den store lancering. Alt i alt en fornuftig bog at have i hånden både før og efter, man får sin idé, men en korrekturlæsning ville ikke have skadet.

Rasmus Madsen

Det lille skridt

228 sider

Rasmus Madsen Books

rasmus@detlilleskridt.dk

Udgivet: 2016

Birte Strandby