18 essays af Herta Müller herunder hendes tale, da hun modtog Nobelprisen i litteratur i 2009.
Da hun langt om længe får adgang til indsigt i sine Securitate-akter, er alt centralt slettet.
Senere opdager Herta Müller, at det eneste sikre sted er i vestlige mediers søgelys, men de kan ikke forhindre, at hendes værker rakkes ned i hjemlandet: Fækaliesprog, urinprosa, uovertruffen vulgær.
Herta Müller skriver næsten poetisk om et mord på en blåøjet soldat, men poesien fjerner ikke gruen ved virkeligheden: En rektor truer elever til at skrive informanterklæringer ved at nægte dem at blive studenter, hvis de ikke parerer ordrer.
Om musik skriver Müller, hvordan den som herredømmeinstrument kan misbruges under diktaturer. Hun beretter om børnesange til diktatorægteparret, slagersange om det nye vandkraftværk, folkesange om det lykkelige landbrug. Enfoldigt indtil det pinlige, håndfast i sit hykleri …og om rockkoncerter med en mur af blåklædte politi rundt om de siddende tilskuere, og en censur der piller alt hvad der kan associeres til kritik af diktatorparret ud af sangene.
Herta Müller får også i dette værk vist, hvordan diktaturets umenneskeliggørelse gennemvæder samfundet og får selv venskaber til at gå i forrådnelse.
Herta Müller
Oversat af Karsten Sand Iversen
232 sider
Gyldendal
Udgivet: 05.11.2015
Birte Strandby