Roman af forfatteren til Kronprinsessen, Kongemordet, Moskva 7. oktober.

Som i skuespillet Moskva 7. oktober tages der udgangspunkt i en virkelig hændelse her da Mozart-operaen Idomeneo blev aflyst i den virkelige verden i 2006, fordi forekomsten af Jesus, Buddhas og Allahs afhuggede hoveder i opsætningen blev opfattet som kontroversiel.

I romanens verden står vi overfor premieren. Helena, operachef for Berlineroperaen, har for at imødegå de mange kritiske røster gjort sig stor ulejlighed med at få alle berørte grupper i tale før premieren. I den forbindelse modtager hun en pris for sit arbejde og til prisoverrækkelsen kommer Tysklands prominente personligheder, blandt andet forbundskansleren, og så kommer Helenas datter og datterens nye kæreste. Efter veloverståede festligheder viser det sig, at datterens kæreste er terrorist, og at hans rygsæk indeholder en bombe. Han truer Helena, men lover at lade datteren leve, hvis Helena vil skrive en undskyldning for opsætningen af operaen. Han selv og Helena vil som en manifestation begge blive sprængt i luften.
Under deres samtale oprulles Helenas familiekrønike, bedsteforældrene der støttede frihedskæmperne under 2. verdenskrig, moren der ville være operasangerinde, og ikke mindst hemmeligheden i forbindelse med datterens undfangelse.

Romanen giver et fint tidsbillede med et lydspor, der omfatter Vera Lynn, Paul Anka og Abba, og historiske/politiske markører fra Pelé og Jens Otto Krag til drabet på Bin Laden. Karaktertegning er udover den fantasifulde metaforanvendelse en af Holsts forcer: Helena er moden og ansvarsbevidst, tydeligvis ældre end Therese fra Thereses tilstand og et magtmenneske som Meyer i Kronprinsessen, og som i førstnævnte roman omfattes også en mor/datter-konflikt af dimensioner.
Hanne-Vibeke Holst

424 sider
Gyldendal
Udgivet: 03.11.2011