Tidligere forbandt man krig med smukke dyder: Mod, kampånd, ære. Hvem har ikke hørt om helten Achilleus og hans skæbne i Den trojanske Krig, sidst personificeret af Brad Pitt og tidligere af prototypehelten Kirk Douglas. Det var dengang. Nutidens krigslitteratur og -film stiler efter realisme, en udvikling der kan ses af eksempelvis forskellen mellem Den længste dag (1962), der formeligt flyder over af helte og Saving private Ryan (1998). Krig er ikke længere romantisk, og i vore dage taler vi mest om ofre.

Ukulele jam er en glimrende halvbiografisk debutroman om at være teenager, mens de voksne slås. Tiden og stedet er Jugoslavien efter at landets stærke mand, Tito, er død, og krigen mellem Serbien og Kroatien bryder ud. Miki havner sammen med sine forældre i en kroatisk flygtningelejr, mens hans storebror og store forbillede kommer i serbisk fangelejr. Sammen med andre teenagere i lejren finder Miki en slags tilværelse, der har sammenstød med forældrene og uro i hormonbalancen fælles med alle andre teenagere. De fester, indleder forhold til det andet køn og drikker sig fulde, samtidigt med at de alle har baggrunde, som de ikke taler om – da de første granater faldt, da familiens medlemmer blev stillet på række foran en eksekutionspeloton.
Set gennem Mikis undrende og stadigt mere desillusionerede blik følger vi den lidet menneskeværdige tilværelse i flygtningelejren, kampen for retten til at komme i skole, selvom man pludselig tilhører en ildeset minoritetsgruppe og kampen for værdighed.

Romanerne Zehras flugt af Carsten Nagel og Cellisten fra Sarajevo af Steven Galloway fremstiller andre vinkler af den samme krig.
Alen Meskovic

394 sider
Gyldendal
Udgivet: 29.09.2011