Vælg mellem 61 forskellige typer sololie, 360 forskellige typer shampoo, 40 typer tandpasta. Vi hænger alle sammen på en mængde, daglige valg. The Paradox of Choice fortæller om valgets psykologi: Hvorfor har vi behov for så mange valgmuligheder, og hvordan administrerer vi de mange valg?

De seneste årtier har øget mængden af valg. Et godt eksempel er medicinindustrien. Tidligere havde en patient ikke adgang til sin egen journal, men nu overdænger medicinindustrien forbrugerne med reklamer, så vi forlanger, at lægen udskriver netop de omtalte lægemidler.

Markedet løber over af virksomheder, der gerne vil have os til at vælge netop deres vare. En gennemsnitlig amerikaner ser 3.000 reklamer om dagen. Pensionsordninger er et andet udtryk for voldsomt forøgede valgmuligheder. Forfatteren omtaler en pensionsordning, der rummer 156 valgmuligheder. Nummer 156 er et forslag til sammensætning af egen pensionsordning, hvis man ikke bryder sig om de 155 foregående forslag.

Valg handler om selvbestemmelse, og det er vigtigt for vores livskvalitet, idet det modsatte er hjælpeløshed, der – om længerevarende – kan føre til depression. Vi er alle definerede af de valg, vi gør, hvad enten det drejer sig om tøj, venner, bopæl, foretrukne film, og derfor lever vi med de mange valg, skønt de tager tiden fra ægteskabet, familielivet, venskabet.

Schwartz går ind i baggrunden for vores valg og inddrager de seneste lykkeundersøgelser, der fastslår, at de mange materielle goder ikke øger tilfredsheden med tilværelsen, men blot uddanner os til stadigt mere krævende forbrugere.

Bogen rummer desuden et kapitel om fortrydelse, og foreslår efterfølgende hvordan vi kan gøre os fri af valgenes tyranni.

Barry Schwartz

265 sider

Harpers Perennial

Udgivet: 2005