To hjemsendte spioner i en japansk bil, i et amerikansk indkøbscenter, i en verden som vendte sig væk…

En spændingsroman der rummer alle genrens nødvendige ingredienser: Spænding, overraskelser, nedrigt plot og i flere sekvenser de jagtscener, som vi også møder i Taken-filmene, og i tv-serien Flygtningen, der i 1960’erne plagede hjemmene med sine mange afsnit, indtil den i 1993 blev filmatiseret med Harrison Ford i hovedrollen og Tommy Lee Jones som forfølgeren.

Plottet er en anelse mere sindrigt end standard og dermed i nærheden af Forsyth eller le Carré-niveau. Koblingen til mediernes virkelighed – som det forventes af en aktuel spændingsroman – er en amerikansk udlicitering af den tortur, USA ikke selv vil lægge navn til efter Abu Ghraib.

Synsvinkel deles mellem Klara, der er svensk sagkundskab i Bruxelles, George der er ambitiøs og snobbet jurist, Mahmoud der skriver ph.d. i Uppsala – og så den mystiske, unavngivne, meget kyniske jeg-fortæller, der som den eneste kan bryste sig over et overblik over den forfærdelige historie.

Det begynder stilfærdigt. Mahmoud får en sær sms, Klara opdager, hvorfor hendes elsker er opsat på at holde deres forhold hemmeligt, George får en opgave og den ukendte jeg-fortæller beretter om mordet på sin kone.

Men der går ikke mange sider, før situationen udvikler sig. Mahmoud mødes med afsenderen af sms’en, og da mødet slutter bliver denne dræbt, og Mahmoud må flygte mistænkt for mord.

Romanen slutter hektisk og med flere drab i den svenske skærgård, der ikke er ganske så rart et sted, som Astrid Lindgren syntes at mene. Hvad der er mere skræmmende, er at flere af de medvirkende repræsenterer statslige institutioner med license to kill.

Joakim Zander

Oversat af Andrea Fehlauer

405 sider

Gyldendal

Udgivet: 2014