Søren sidder og tegner, mens læreren står og fortæller ved tavlen, men med ryggen til klassen. Søren finder pludselig ud af, at de andre børn i klassen ser på ham og fniser. Søren har ikke opdaget at læreren talte til ham. Denne indledning på en fortælling om en uopmærksom dreng, der ikke hører, hvad læreren og børnene siger til ham, er et fint oplæg til at fortælle om børn med hørenedsættelse.

Man følger Søren i hjemmet og til håndbold, hvor lydniveauet er meget højt, så Søren ikke kan høre, hvad der bliver sagt til ham. Derefter er Søren hos ørelægen og på audiologisk afdeling og får foretaget høreprøver og aftryk til propper til høreapparater.

Ind i mellem fortællingen forklares om lyd, ørets anatomi og om hvordan, der tages høreprøver og aftryk til propper til høreapparater.

Til sidst følges Søren i klassen og til håndbold, hvor han nu kan høre, hvad der sker omkring ham.

Der er gode tegninger, som er illustrative og oplysende med tegne seriebobler og ”lydrette ord på tegningerne”, ligesom der er øvelser med find et lydmalende ord til tegningen. Ørets anatomi er fint illustreret med  forklaringer til både børn og voksne.

Bagerst i bogen er 2 sider, som henvender sig til forældre, lærere og pædagoger, om hørenedsættelse, tegn på høreproblemer med bl.a. sproglige problemer, hjælpemidler og 3 sider om ”Tips til klasseværelset…” og et spørgeskema: ”Hvor lytte venlig er klasseværelset”.

Bogen er pædagogisk og forklarende og oplysende om det, at et barn har et høretab, som gør at det mister informationer og ikke bemærker, når det bliver kaldt på eller talt. I bogen forklares om det at blive undersøgt for høretab på god måde, så forældre og pædagoger/ lærere får gode indput til at forberede og forklare børn om høretab. Den henvender sig til børn fra 5 til 9 år og kan anbefales til forældre, skoler, daginstitutioner, ørelæger og på audiologiske afdelinger.

Tekst: Ulrik T. Skafte

Illustrationer: Rasmus Jensen

36 sider
Forlag: Turbine

Udg.: Nov. 2011

Anmeldt af Pia Vandall, talehørelærer