En række noveller om små mennesker med pinefuldt klaustrofobiske tilværelser. Sprogligt kunne en del af novellerne godt have tålt endnu en overhaling, og især de første fire virker lidt primitive. De handler om forbløffende naive mænd, der ikke kan leve hverken med eller uden kærester og ekskærester. Men efter endnu et par noveller danner der sig et billede af nutidens mand. Ikke den selvpromoverende fra reality tv eller den hurtige cand. jur. eller HA’eren, men den beskedne mand. Ham, der er blevet opdraget af gamle kvinder og tromlet af de nye, og ham der tror på ydmyghed og underspillet tilstedeværelse. Om en datter af en kæreste siger han:

’Uden tvivl klarer hun sig godt i dag, for hun havde en ydmyg og fornuftig tilgang til tingene.

og til en tidligere veninde i novellen Undskyld skriver han:

…jeg skulle virkelig holde mig i skindet for ikke at blande mig, især da han begyndte at skubbe til dig…

Manden er hjælpeløs, når der opstår problemer, og når kvinden beder om hans støttende tilstedeværelse, er hans eget ræsonnement: Der gik derefter lang tid med ingenting.

Han mister kæresten til en ’konkurrent der lever i nuet’, og han føler en blanding af glæde og manglende evne til at reagere anderledes.

Han har tunnelsyn, når han ser på omgivelserne:

Vi klappede begejstret af de ungarske dansere, der havde taget noget gammeldags tøj på i dagens anledning.

Og så ender han med at stikke af i novellen Velklædt afrejse.

Det er den lille mands fortælling uden Halfdan Rasmussens poesi og Finn Søeborgs humor.

Tre af novellerne har en kvinde i hovedrollen, og så er den helt gal: I Risalamande ender det med et primalskrig, i Livet på anden sal udarter det sig til nabokrig, og i den raffinerede novelle Hendes mand har vi måske et mord.

Jørgen Døssing Jepsen

En novellesamling

142 sider

mellemgaard

Udgivet: 03.12.2012

Birte Strandby