Det begynder som en krimi, og det slutter med en slags opklaring. Alligevel er det ikke en krimi men en roman om en mand i krise.

Peter er hovedperson. Han har to sønner, men han har ikke set dem i mere end tyve år. Han har også et kompliceret forhold til sin far, der sidder på et plejehjem og ikke ved, at hans mellemste barn har et kompliceret forhold til ham. Karrieremæssigt lavede han en god dokumentarfilm om ytringsfriheden i 80’erne. Peter er næsten 50 år gammel, og læseren møder Peter første gang, da han forsøger at score to gymnasieelever. Det skal siges til Peters forsvar, at han tror, at de er ældre. Scoringsforsøget kører af banen, da Peters mobil ringer. Han får at vide, at en af hans gamle kolleger er død, og det viser sig, at han har efterladt Peter en gave: En sag af dimensioner, der nok kan få enhver journalistkarriere op i omdrejninger: en videreførelse af et nazistisk projekt om muligheden for medicinsk sterilisering – et middel som et medicinalfirma vil sælge til Afrika, Pakistan og Kina for dermed at undgå overbefolkning.

Peter møder pludselig en gammel ungdomsven igen, og sammen giver de sig ud for at være et filmhold som dække for deres søgen efter sandheden. Også forholdet til vennen er kompliceret, fordi Peter i sin tid var sammen med hans kæreste.
Tempoet presses op sidst i romanen, men jagten på scoopet fylder ikke så meget i forhold til Peters arbejde med det mentale familieopgør.

Romanen er velskrevet, og man får sympati for den martrede hovedperson.

Jakob Vedelsby
239 sider
Tiderne Skifter
Udgivet: Marts 2015