Familiekrønike, industrihistorie, søfartsudvikling – der foregår meget i Skibsrederen, og værket er langt mere end en biografi, selvom den biografiske del også er ganske underholdende, og man kan læse om dengang hvor A. P. Møller gik rundt i Svendborg og solgte aktier i det nystiftede A/S Dampskibsselskabet Svendborg.

Udover et billede af såvel Mærsk som af hans far og farfar og deres fælles virksomhed – som vi i øvrigt kan læse om mange andre steder – portrætteres også dansk erhvervsliv med interessante detaljer. For eksempel var Landmandsbanken tæt på et krak i 1922, fordi banken havde satset alt for kraftigt på A/S Det Transatlantiske Kompagni, der tilhørte gullaschbaronen Harald Plum. Landmandsbanken var landets største bank, og en kollaps ville have rykket tilliden til den finansielle verden, så her gik den danske stat ind og støttede.

I den forbindelse skrev A. P. Møller til sin far: Det var en ulykkelig dag for landet, da aktiespekulationen blev opfundet, og det er beklageligt, at end ikke velstående, dygtige erhvervsmænd har kunnet holde sig borte fra denne higen efter fortjeneste uden arbejde. En mindeværdig kommentar man måske burde have indprentet sig til senere brug?

Udover skibsfarten havde A. P. Møller og søn mange andre interesser, blandt andet A/S Dansk Rekylriffel Syndikat der havde udviklet et dansk maskingevær. Det gav udfordringer for virksomheden, at Danmark var neutralt under 1. verdenskrig og dermed ikke solgte våben til krigsførende lande. Men så kom russerne med en ordre.

I begyndelsen af 2. verdenskrig meldte tyskerne sig som kunder. Virksomhedens bestyrelse var indstillet på at nedlukke produktionen, men den danske regering henstillede at den blev opretholdt. Det udløste sabotagehandlinger på virksomheden i flere omgange.

Med til historien om de Møllerske virksomheder hører også Salling og hermed Dansk Supermarked, Maersk Air, beretningen om Lindøværftet og ikke mindst fortællingen om Nordsøolien.

Udviklingen af de indre linjer på Esplanaden, ledelsesudfordringer, forandringsprocesser og en finanskrise der får B-aktierne til at falde fra 33.000 til 22.000 på mindre end en måned er omhyggeligt beskrevet. Til sidst er der en opskrift på succes der i 15 punkter fortæller, hvad der har skabt Danmarks største koncern, herunder naturligvis rettidig omhu, uddannelse og købmandsskab.

Søren Ellemose er en engageret fortæller og oven i købet tilbøjelig til at benytte det sprog der anvendtes på tidspunktet for de forskellige begivenheder såsom betimeligheden, om ‘timingen’, da man begyndte at investere i tankskibe.

Alt i alt et fængslende værk, men lidt irriterende, at skibsstørrelse angives i dødvægt i stedet for bruttoregistertons.

Søren Ellemose

Skibsrederen

Mærsk Mc-Kinney Møller

539 sider

Forlaget Forfatterskabet.dk

Udgivet: 2018

Birte Strandby