Når et menneske dør i Sverige, er der tradition for at drukne de efterladte i blanketter og formularer.

De sidste par år har svenske forfattere som Torgny Lindgren og Jonas Jonasson slået fast, at humor alligevel ikke er ukendt begreb i Sverige. I Skæbnegudinden fra Salon d’Amour beviser Anna Jansson også, at hun kan det med humor lige fra stereotypen fra skattevæsenet, der påtrængende går i krig med hovedpersonen, Angelikas, private papirer i forventningen om at finde fældende beviser på skatteunddragelse i Angelikas lille frisørsalon, til de karikerede figurer der nyder godt af Angelikas særlige talenter som Kirsten Giftekniv.

Angelika driver salonen sammen med Ricky, en ung mand der ifølge hans mor kun har beskedent potentiale for at bliver voksen. Hun har derfor smidt ham ud hjemmefra, og Angelika er nu hans faste støtte. Men det er ikke kun håret de fikser i salonen. Med stor behændighed kører de en skjult match making virksomhed. De kategoriserer folk og arrangerer samtidige aftaler for par der kunne tænkes at vise interesse for hinanden, og de har jævnligt gode resultater, nogle gange overraskende resultater.

Angelika er enke og nærmer sig de halvtreds, men måske er der også et match for hende. En høj, flot fyr med mørke øjne og charmerende stil. Desværre ender denne nye forelskelse i, at Angelikas hus bliver solgt hen over hovedet på hende. Da hun mander sig op til at forfølge svindleren, viser det første spor sig at være en død mand.

Angelika er den energiske jeg-fortæller midt i den lille by på Gotland med alle dens skøre eksistenser, som det er ganske udfordrende at sætte sammen i par.

Sød og underholdende chick lit.
Anna Jansson

Oversat af Sara Ejersbo Frederiksen
364 sider
Turbine
Udgivet: 01.03.2016