En lille hurtig guide til turen ud på de sociale medier for såvel private, virksomheder og foreninger. Her er både grundene til, at man bør være med, hvordan man vælger hvilke sociale medier man skal benytte, og hvordan man skaber et indhold, der kan gøre det attraktivt for potentielle kunder/venner at følge med i opdateringerne.

En indgangsvinkel er at interessere sig for sine brugere/venner/følgere. Hvilken type mennesker drejer det sig om, hvilken slags indhold forventer de at få ud af bekendtskabet? Netop gensidigheden er den karakteristiske forskel på pr før og nu. Det er sket med envejskommunikationen, og der er udbytte på flere fronter, når man interagerer med sine kontakter, blandt andet vil kunder/venner kunne supplere med vigtig feedback på varer, tjenester og trends.

En facebooksides succes kan måles i IPM = interaktioner pr. 1.000 brugere. Her har Ældresagen markeret sig ved at have et IPM på 85, hvilket er ret højt, og forfatteren går tættere på Ældresagens facebookside, der har et godt, relevant indhold og lejlighedsvis også de ældres egne historier.

Karakteren af indholdet diskuteres også. Skal det være fortællende, emotionel eller måske visuel kommunikation? Tendensen er, at det visuelle vokser, som det fremgår af Instagram og Pintagram, og man ved også en del andet om trenden. For eksempel er der stigning i brug af mobil også til afsøgning på de sociale medier, og der er sammesteds en overvægt af kvinder.

Der er adskillige gode eksempler såsom SKAT, der er både på Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest og LinkedIn med forskellige repræsentationer – de gode råd på Twitter og en præsentation af arbejdsplads og virksomhed på LinkedIn.

Yderligere er der forslag til, hvordan man som virksomhed navigerer i en shitstorm, og der er forslag til brugen af Twitter, og ikke mindst til hvordan man kan planlægge sine opdateringer, så der sker noget med jævne mellemrum på ens repræsentationer i cyberspace.

Astrid Haug

213 sider

Gyldendal Business

Udgivet: 2014