Debutroman om Adam, der har to projekter i sit liv: Dels har han netop fået diagnosen hiv-positiv, og det er han fast besluttet på at gøre noget ved, hvorfor han går i krig med forskellige alternative behandlinger af mere eller mindre overbevisende karakter. Dels har han et projekt med at grundlægge en ayurvedaskole (ayurveda = holistisk sundhedssystem) i Sri Lanka. Skolen er romanens hovedprojekt, mens sygdommen med jævne mellemrum afbryder de planer, Adam har for sig selv og skolen.

Med bistand fra sri lankanske venner i Danmark får Adam begyndt sit byggeprojekt. Med en del besvær får han et lån, og det lykkes også at finde lærere. Via sit arbejde på en dansk dagshøjskole får han samlet et hold engagerede elever. De første måneder i skolens liv går relativt smertefrit, men så er det også sket med det smertefri. To elever gør deres yderste for at skade skolens omdømme, en strandbar i nærheden af skolen erklærer ligefrem, at de vil udkonkurrere skolen, og de danske elevers manglende kulturforståelse er lige ved at skabe ufred i byen. Skole såvel som helbred trues konstant og Adam bliver på et tidspunkt nødt til at rejse til Danmark for at få den rigtige behandling.

Opbygning af skolen og mødet mellem kulturerne er lærerig læsning. Man får indtrykket af at det kræver naiv tillid til og enestående tro på projektet at få grundlagt skolen.

Romanen er selvbiografisk. Det medfører en åben og personlig tone, men desværre også en høj detaljerigdom, ligesom de mange personer og beskrivelsen fra opholdet i Italien bidrager til et fragmentarisk indtryk.
Lars Damkjær

234 sider
siesta
Udgivet: 30.11.2011