Endnu en guide til erhvervsledere, her en venlig påmindelse om at markedet er under forandring, og at traditionelle, fast strukturerede virksomheder kan få svært ved at overleve på et ustabilt marked. Tidens løsen er forandringer og fokus på forandringsmuligheder, her kaldet Rule Breaking Strategy, det vil sige strategisk mønsterbryderadfærd.

Bogen opererer med fire forskellige arketyper inden for Rule Breaking Strategy: Challenger, der udfordrer den etablerede branche ofte med ny teknologi, Revolutionary, der bryder med de sædvanlige regler i branchen, her nævnes Canon, der som den første kopimaskinefremstiller fokuserede på privatmarkedet. Rebuilder er den tredje mulighed: En etableret virksomhed, der gentænker sig selv: HC-Gruppen går i luften med en Boing 747 som kontorbygning under navnet 747 Communication, og den sidste arketype er Destroyeren, der som navnet antyder gør op med nugældende parametre og dermed ryster hele markedet og konkurrenterne: Ryanair kom i krise, fjernede al service og reklamerede i stedet med de absolut billigste flypriser.

I et vist omfang ligner virksomhedernes Rule Breaking Strategy ofte kostminimering jfr. begrebet ’lean and mean’, hvilket næppe kan betragtes som banebrydende. Desuden tager moderne virksomheder i forvejen udgangspunkt i kunder, marked og forandringsledelse, så heller ikke det er noget nyt.

Layoutet er indbydende, grafikken overskuelig og hyppig, og bogen er jævnt underholdende med mange udmærkede eksempler. Desuden er der vejledning for dem, der måtte ønske at udnytte mønsterbryderpotentialet.

I samme boldgade findes Forbrugeren i førersædet, Langsigtet lean, Funky Business Forever samt Instant Icon, der alle søger at tænke udenfor de traditionelle baner (muligheder, ikke begrænsninger), og da der stadigt tænkes i ”gammeldags” vækststrategier, er det småt med nyhederne.

Forfattere: Jens Refshøj med Anja Krogh Sondrup

254 sider

Børsens Forlag

Udgivet: Juni 2009