Tilværelsen er fuld af angst – og her tænkes ikke på den som medierne/politikere med deres diskrete trusler om risiko for terrorhandlinger installerer for at få forbrugere/vælgere til at makke ret, men derimod på andre typer som panikangst, social angst og fobisk angst. Dem skal vi lære at leve med, for det er en overlevering fra vores forfædre, der havde brug for den type advarselslamper. Vi har ikke i samme grad brug for disse former for angst, og med denne bog kan man lære at håndtere angsten, så den ikke bliver styrende for ens liv.

De tre typer angst giver forskellige udslag, men kan i alle tilfælde udløse en undgåelsesadfærd. Social angst kan eksempelvis betyde, at man fravælger omgang med andre mennesker, siger nej til fester og venter ti minutter længere på den næste bus, fordi der var for mange med den første. Undgåelsesadfærd er således en hindring for at leve det liv, man måske ellers havde foretrukket.

Med Acceptance and Commitment Therapy kan man ifølge forfatteren få magt over sin angst og forhindre den i at styre tilværelsen. Bogen leverer en indgang til brug af meditation, visualiseringsøvelser og mindfulness, ved hjælp af hvilke, man kan om ikke dæmpe angsten, så i hvert fald ’parkere’ den og lægger distance til den. Øvelserne findes i bogen og på hjemmesiden Powerflow.dk.

I lighed med indholdet i Du kan helbrede dit hjerte af Louise L. Hay & David Kessler, tales der en del om medfølelse med sig selv – et begreb der også her virker temmelig selvcentreret og snævert.

Slutteligt anbefaler forfatteren, at man finder sine værdier – det vil sige afgør, hvad der skal fokuseres på, når nu man ikke længere ædes op af angsten. Lidt uambitiøst foreslås, at man søger værdier i livsstilsmagasiner. Til slut rundes af med et citat fra Alice i Eventyrland.

Heidi Strandberg Andreasen

257 sider

Skriveforlaget

Udgivet: 2014