To fortællinger i en. Her er fortællingen om Isak der er god til at tegne, men ikke så god til at sige, hvad han mener, og der er fortællingen om Ena der pludseligt opdager, at hendes bedste veninde er begyndt at hænge ud fremfor at lege sammen.

Isak og Ena går i samme klasse, og de ser de samme begivenheder fra hver sin synsvinkel. Isak har netop sagt farvel til sin far, der tager ud at sejle og først kommer hjem om to uger. Hans mor har travlt med Isaks mindre søskende, og Isak savner sin far.

Ena har været syg, og da hun kommer tilbage, har den nye, tjekkede pige i klassen taget hendes plads ved siden af Enas veninde Kamma. Kamma er holdt op med at lege, og hænger nu ud med den nye pige, der i øvrigt mobber Ena.

Ena mobber igen, men det er Isak der bliver ramt. Heldigvis er der vågne voksne der kan skubbe i den rigtige retning, når tingene går galt.

Det er følsomme fortællinger om den spæde begyndelse på at gå fra barn til voksen, og for både Ena og Isak ser processen ud til at kunne blive hård, men de har også begge omsorgsfulde forældre der har blik for, hvad der sker, og ikke alle Ena og Isaks klassekammerater er mobbere.

Mobbeemnet og hovedpersonens usikkerhed overfor en egen udvikling er ikke nye emner. Det fandt man også i børnebøger i 1960’erne, og egentligt minder Kaptajnen & Bolsjeprinsessen også lidt om bøger fra dengang. Her er ingen fraskilte forældre, og hverken socialrealismen eller verden udenfor barndomslandet er helt kommet på banen endnu.

Kaptajnen & Bolsjeprinsessen

En vendebog

Sandra Schwartz

96 sider

Høst & søn

Udgivet: 23.08.2019

Birte Strandby