Kærlighedskrigeren skuffer fælt. Den er fra første side ubehjælpsomt skrevet. På anden side bliver popkunsten endnu værre med engelske strofer. Sagt ligeud engagerer fortællingen om Sabroes følelsesmæssige forkrøblethed slet ikke.

Sabroes tanker er for voksne til det barn, han beskriver, og for barnlige til en voksen. Det virker, som om teksten og det han ønsker at beskrive er på to forskellige niveauer. Billedsproget og de forskellige metaforer virker kunstigt påklistrede som i et forceret forsøg på at virke autentisk kunstnerisk. Måske er det autentisk, men i så fald er jeg glad for ikke at være Sabroe, for kunst, det bliver Kærlighedskrigeren aldrig. Teksten forekommer utroværdig og presset frem, sproget for uskønt oversmart og under læsningen tænker jeg hele tiden: Barnagtig, uinteressant og unødvendigt opstyltet. Klynkeriet over kvindekønnets svigt virker noget ynkeligt. Sabroe glemmer at kvindekønnet ikke har svigtet nogen, men har ret til sit eget liv, og at det er Sabroe selv, der har et problem. Hurtigt bliver det til kedelige klicheer på række som en pinlig pastiche på ’amerikanerlitteratur’, hvor smerten ved en kvindes svigt bliver til Sabroe selv som en hård kugle i et flipperspil.

Alt i alt en juvenilt ucharmerende og barnagtigt skrevet roman. Fra en voksen og ellers velskrivende mand, der vil gøre op med sin indre hund, forventer man mere end en omgang tomgang med en for længst udbrændt og slukket flippermaskine.

Jeg ser for mig en 40-50-årig mand siddende på et karlekammer og lege lidelse og kunstnersjæl. Men det virker ikke overbevisende. Nogle selvudleveringer er inderligt overflødige. Historien om en drengs hærdning og videre liv på baggrund af kvinders svigt har jeg set, hørt og læst betydeligt bedre mange gange før, så det bliver tomlen ned denne gang.

Forfatter: Morten Sabroe

226 sider

Forlag: Politikens Forlag

Anmeldt af Thomas Riise