Så er der håb forude for grøn industri:

‘Det er imidlertid helt sikkert, at om 20 – 30 år vil der i hvert fald ikke være biler (i byerne). Det er simpelthen bare for dumt’. Dean Kamen.

Nu drejer det sig ikke alene om, hvordan man kan indrette trafikken bedre, men i lighed med de nys udgivne bøger Pris eller Poesi og Forbrugeren i Førersædet (bogvægten.dk, 2008) så handler denne om, hvordan man bidrager til, at forbrug- og smid væk-kulturen afløses af noget andet, mere bæredygtigt, og her kommer man jo ikke uden om, at netop den eksisterende trafikkultur symboliserer hensynsløshed overfor miljø og natur.

Essensen er, at man fremover bør satse på produkter af høj kvalitet og med lang levetid for at opnå den ønskede bæredygtighed. Og et produkts høje kvalitet og lange levetid placerer det ofte i ligaen Instant icon, der er defineret ved otte punkter, hvoraf seks skal være opfyldt, herunder stærk kommunikation, holdbar æstetik, bemærkelsesværdigt, skaber af emotionel effekt, radikalt innovativt, kulturelt succesfuldt (på sigt). Som det fremgår, kunne disse seks første punkter lige så vel omhandle et maleri af Goya eller anden kunst, men de to sidste punkter: Skaber ny produktteknologi og har kommerciel effekt angiver, at vi taler om varer på et marked. Et godt eksempel på et instant icon er Appels Ipod eller Sony’s walkman. Og et eksempel på et vordende instant icon er Segway’en, som vi endnu ikke har set så mange af. Det er et selvbalancerende elektrisk side by side løbehjul med en tophastighed på 20 kilometer i timen, hvilket jo burde gøre det ideelt til transport i byerne, når lige undtages prisen på 50.000 kr. Heldigvis er andre, billigere modeller undervejs.

Herudover handler bogen om, hvordan man skaber et sådan superprodukt fra design til markedsføring. Der er mange gode eksempler, og bogen er både underholdende og vedkommende.

Forfattere: Sune Aagaard og Jens Martin Skibsted

256 sider

Gyldendal Business

Udgivet: 2008