Hos Lotte Petri er det aldrig helt enkle mord – et skud eller et slag i hovedet med et stumpt redskab. Næ, døden dyrkes her af en seriemorder med en sygelig passion for amatørkirurgi, og der er flere træk der kan henleder tanken på Hannibal the Cannibal og dennes perfektionistiske grusomheder og arrogante intelligens.

Selma er hovedperson, læge og forsker, mens Buchanan er politiets repræsentant. I modsætning til hovedpersoner i andre krimier hører vi kun lidt om deres privatliv. Til gengæld bliver deres involvering i opklaringen personlig og koster på alle fronter.

I forhold til krimien Sort død er der sket et sprogligt løft i Hvidt snit. Plottet er sindrigt udtænkt, der er en høj mordfrekvens, og forfatteren holder sig ikke tilbage fra også at myrde dem, som man som læser måske gerne havde set overleve – børn og visse politifolk til eksempel. Der er også nogle sproglige fornyelser, såsom at begå en ’Anna Castberg’ det vil sige pynte på sine eksamenspapirer i forbindelse med en jobansøgning.

Det begynder med fundet af en død ulv. Da ulven obduceres er der rester af et menneske i dens mave. Kort tid efter dør en af de indsatte på Sikringen, et psykiatrisk hospital for landets farligste kriminelle. En nattevagt får den uhyggelige oplevelse på overvågningsskærm at se sin kollega blive dræbt for derefter at opdage, at han selv står næst i rækken. Fælles for de myrdede er, at de har været udsat for, hvad man kan kalde et kirurgisk overgreb. Mordene og fremgangsmåden omtales som psykopati og ondskab men det rækker endnu videre til tidligere tiders fejlbehæftede ideologier. Selmas veninde bliver bortført, og tabstallene og spænding stiger hen mod slutningen.

Lotte Petri

300 sider

Turbine

Udgivet: 18.03.2015