Camilla Mehlsen der er medforfatter på Hvordan bliver vi digitalt dannede? og bidragsyder til Unges digitale dannelse tager igen fat i de menneskelige vanskeligheder digitaliseringen fører med sig, og hvordan man kan tackle dem.

Som så ofte før møder vi Maslows behovspyramide, kendt siden 1943 og aldrig bevist, men nu med to nye bærende lag: wifi og batteri. Og det leder os hen mod de bekymringer der følger med digitaliseringen. En del af bekymringerne kender vi i forvejen, både fra Mehlsens egne skrifter og fra Vincent Hendricks Vend verden og Os og dem samt Imran Rashids Sunde vaner: Der er faren ved den ansigtsløse kommunikation der får mennesker til at sige ting, de aldrig ville sige, hvis de stod overfor modtageren, der er afhængigheden af de sociale medier og de algoritmeskabte ekkokamre, og der er kampen om vores opmærksomhed.

Men hvordan navigerer vi som selvstændige individer i denne verden? Her foreslår Mehlsen udviklingen af syv kompetencer, som vi kan dyrke for bedre at bevare integriteten. Nøgleordene er blandt andet koncentration, kommunikation, kritisk tænkning og kreativitet.

Koncentrationen behandles underholdende ved at trække et forsøg fra begyndelsen af halvfjerdserne frem der viser, hvor dårlige vi egentligt er til at fokusere. Forsøget omfatter et øvelsesark med 17 punkter til brug på mellemtrinnet i grundskolen. Det første punkt er: Læs hele opgaven igennem, og de næste punkter afslører mere eller mindre, at eleverne ikke (eller sjældent) læser opgaven igennem, før de begynder besvarelsen.

Heldigvis kan man arbejde med koncentrationen, ligesom kommunikation, kritisk tænkning og de andre kompetencer kan understøttes og udvikles i grundskolen. Kreativiteten har man jo længe efterspurgt, og det er der også mange friskoler (efterskoler og højskoler) der arbejder med. Men er man lærer og mangler redskaber til sin klasse, så den kan lære at begå sig fornuftigt digitalt, er der mange gode ideer i Homo futura.

Et af forfatterens argumenter for at udvikle de syv kompetencer er, at arbejdsmarkedet efterspørger bløde kvalifikationer, og det er også hvad andre mener, eksempelvis Lene Tanggaard i sin bog Tæller vi det der tæller? Men i skrivende stund er det stadigt jurister og dataloger der har dagens laveste ledighed, og selvom kreativitet er fint, så hører det vist ikke med til pensum på de studier.

Homo futura

7 kompetencer til en bedre fremtid

Camilla Mehlsen

217 sider

Dafolo

Udgivet: 2020

Birte Strandby