Stilgyser på realistisk baggrund fra USA

Kat er på vej ind ad sin hoveddør, da hun bliver overfaldet. Franks kone har måske kørt et barn over, Dianes mand har været hende utro, Thomas vil begå selvmord, Patrick er bundet til hjemmet af sin syge mor, William er seriemorder, Alan nakker en mand og forsøger at hænge en anden op på mordet, og Peter kunne bare godt tænke sig en ny kone.

Er det sådan, livet ser ud i USA anno 1964? I et halvt døgn følger vi en lang række personer de fleste bosiddende i det samme boligkompleks, for eksempel har hovedparten af dem udsigt til, at Kat bliver overfaldet og ligger blødende på jorden. Der er ingen, der ringer efter politiet, for ’det er der nok nogen andre, der har gjort’, og desuden har de egne vanskeligheder. Thomas er for eksempel ved at kategorisere sig selv som bøsse, og det tager det meste af natten. Alan demonstrerer politiet i den værst tænkelige udgave, korrupt, voldelig, forløjet som i filmen Changeling med Angelina Jolie, og William er voldtægtsmand, morder og familiefar med forventningen om: … at nogen burde stoppe ham.

Stilen er graciøs på den facon, at bolden/vinklen ’gives videre ved kontakt’, det vil sige Kat møder Frank, da de passerer hinanden i bil, og Frank bliver hovedperson i et senere kapitel. Thomas forstyrres af musik fra lejligheden nedenunder, og det efterfølgende kapitel handler om manden, der skruer op for musikken.

En fremragende roman, hurtigt læst, langsomt fordøjet og tragisk i sine påstande om, hvor få ’retfærdige’ der er i denne verden.
Ryan David Jahn

Oversat af Mich Vrå
310 sider
Hr. Ferdinand
Udgivet: 29.09.2011