Hvis man tager Hans Falladas Ein Mann will nach oben og tilsætter en god portion amerikansk filmdrama, så får man denne roman.

Som hos Fallada så danner Hitlers vej til magten baggrund for dramaet, der handler om hovedpersonen Paul, hans fætter Jürgen der med sine veludviklede bully-instinkter og senere karriere som nazisoldat er den oplagte skurk og yndige, jødiske Alys, der med sine på det tidspunkt påfaldende feministiske ideer, bestemt ikke er den typiske heltinde. Paul og hans mor bor og arbejder i hjemmet hos mosteren og dennes ægtefælle. De har en slags Askepot-status på grund af en dyb og velbevaret hemmelighed i forbindelse med Pauls fars død, men må efter et selvmord i hjemmet flygte uden at bagage eller penge. Paul er en initiativ- og iderig ung mand og det lykkes ham at finde muligheder, selv i et forarmet Tyskland med galopperende inflation.

Som forventeligt er perioden før og under 2. verdenskrig en scene, der i sig selv forlener handlingen med spænding, og potentialet udnyttes fuldt ud, her især er nazist-fætteren mere end almindeligt led og Pauls overlevelsesbetingelser periodisk på James Bond-niveau.
Rammefortællingen om frimurere og en frimurerorden, der er fremstillet på nazistisk foranledning til den, der forrådte de tyske frimurere, kan være autentisk og giver også romanen et ekstra krydderi.

Det er en knaldroman med alle for genren nødvendige ingredienser: Spænding, fart, romantik og enkelte ubehageligt blodige scener. Romanen kan minde om Jeffrey Archers Caine and Abel eller As the Crow Flies Som roman er det tæt på at være metervare, men det kunne blive en udmærket underholdningsfilm.
Juan Gómez-Jurado

Oversat af Kirsten A. Nielsen
416 sider
Politikens Forlag
Udgivet: 6.10.2009

Birte Strandby