Tre patenter sælges på grund af alderdom og kapitalmangel.

En samling på sytten noveller der alle foregår på centrale steder i erhvervslivet oftest med udsigt fra mere eller mindre bekvemme lederposter.

Virksomhedernes produkter spænder fra ’prima Gulasch aus Dänemark’ til patenteret specialbeton, og det handler om smidighed, naivitet, og om hvor langt man kan gå for at bevare facaden. På den facon er der mange elementer fra et efterhånden hedengangen erhvervsliv, som det også frem går af Den ulydige marketingchef, der som straf for sin ulydighed havner i Iværksætterland, hvor der efter en ydmygende degraderingsproces viser sig at være meget sjovere – og det er så nok en metafor på skift fra gammeldags struktur a la radiofabrikken Bella til en moderne virksomhed med en flad organisation og åbent kontor (hvor man kan se, om nogen græder). Frit efter Tommelise men med en lidt anderledes slutning.

Erhvervslivet som indgangsvinkel viser sig at være interessant i flere tilfælde. Bogens første novelle handler om den kvindelige leder, der opsøger en coach for at få styr på prioriteterne i sit liv. Coachen er ikke meget overbevisende, og sessionen udvikler sig til en klassekamp.

Novellen Et almindeligt familiefirma i provinsen begynder rigeligt dilettantisk, da bestyrelsesformandens kusine insisterer på en større del af udbyttet med henvisning til ægtefællens konkurs og døtrenes behov for rideheste. Bestyrelsesformandens afdøde farbror grundlagde firmaet og levede med påpasselighed, flid og asketisk livsførelse. Hans søn ankommer også for at deltage i firmaets generalforsamling – på sin første ledsagede udgang fra fængslet. Banaliteterne til trods udvikler novellen sig til et overraskende familieopgør, og den morddømte søn ender med at levere et sandt oratorisk vandfald.

Søren Hougaard

235 sider

mellemgaard

Udgivet: 2014

Birte Strandby