Jeg så meget frem til Elysium, mest af alt fordi Neill Blomkamp, efter District 9, virkede (og stadig virker!) som en sci-fi instruktør der kan opnå store ting. District 9 var ikke en innovering af genren, men den var ikke desto mindre en meget underholdende film som, hvis ikke andet, var en metafor for en kompleks samfundsdynamik. Den var velskrevet og effekterne utroligt velfungerende. Mest af alt lod man sig mærke af en hovedperson (Sharlto Copley) som ikke er typisk for konventionel sci-fi i dag. Det var som om at hans lidelse igennem filmen, og hans tab, var meget voldsommere, meget mere grotesk, end så mange andre hovedpersoner i samme genre. Sci-fi som jo altid har påført sine helte utilgivelig smerte og forandring i deres inderste, i menneskets kerne. Det mest interessante var dog ikke i hans lidelse, men i det at han fra starten af filmen allerede selv var en fremmed. Mange af rumvæsenerne blev, i blandingen med semi-racistiske-ghetto-karikaturer, mere menneskelige og familiære, end denne særling som påstod at være vores hovedperson.

I Elysium træder Blomkamp skridtet tættere, og vi finder os selv på skulderen af en hovedperson (Matt Damon), der frem for blot at skildre samfundet, som i District 9, allerede er draget ind i det. Hvor Sharlto Copley i District 9 kommer til ghettoen med ordensmagten i ryggen, er Matt Damon i Elysium en slave, og ordensmagten er som en stjerne på himlen altid uden for rækkevidde og altid tilstede. Elysiums umiddelbare appel er ikke bare som endnu et stykke smuk CGI, men som en skildring af vores samfund i dag, hvor en hel klasse af superrige lever afskåret fra resten af verden på alle punkter, med én undtagelse som selvfølgelig er resurser. Hele projektet er at få de undertryktes resurser uden at få de undertrykte med i handlen. Det er et interessant og relevant tema, som godt kunne behandles mere og på andre måder end det gøres, for eksempel, i World War Z, en underholdende film, der dog reducerer den tredje verden, hvem vi udnytter, til en flok frådende zombier, som vi på ingen måder har noget til fælles med.

Elysium er desværre ikke ligeså interessant med hensyn til hovedpersonen. Nok træffer han nogle umoralske valg (hvilket er grundlaget for alle interessante karakterer), og starter da også ud som en anti-helt, men i sidste ende bliver han alligevel en meget konventionel rendyrket helt. Den interessante personskildring ligger endnu engang hos Sharlto Copley, som denne gang er antagonisten, en skummel lejemorder/agent som tager sig af de opgaver som på én gang ikke passer ind i de superriges ide om verden og samtidig er nødvendige for opretholdelsen af selv samme. Det mest interessante i denne karakter findes i et klassisk sci-fi tema, som desværre ikke opbygges særlig meget, hvilket kan siges om mange af de temaer som der kunne være gjort mere ud.

Vi får en meget kort, men meget sigende indsigt i ideen om udødelighed som en forbandelse. Sharlto Copleys karakter er for vigtig til at dø, og skal derfor genoplives/rekonstrueres, hvilket lader til at være sket et utal af gange. En bedre film kunne være lavet kun om denne karakter og rekonstruktionsimplikationer for hans psyke. Ligeledes kunne en bedre film være lavet ud fra Matt Damons karakter, som produktet af en række af de samfundsmotiver som opstilles i starten af filmen, men sidenhen negligeres.

Actionscenerne som erstatter de dybere ideer er smukke og til tider næsten poetiske, og det ville være fint, hvis bare filmen ikke flød over i halve temaer, motiver og ideer, som ikke bliver fulgt til dørs. Filmen ender da også i et tematisk paradoks, da den starter med at etablereoverbefolkning som et problem og ender med sygdomskurerende teknologi som løsning. Som om forlænget levetid gør noget som helst positivt i et overbefolket samfund. Der ville ikke være tale om et dilemma, hvis problemet kunne løses så simpelt.

6 ud af 10 – Flot at se på, velskrevet, middelmådigt struktureret, velspillet, ikke helt gennemtænkt og gennemarbejdet.

Produktionsår: 2013

Instruktør: Neill Blomkamp

Medvirkende: Matt Damon, Jodie Foster, Sharlto Copley, Alice Braga

Spilletid: 110 minutter