Hitchcock har ikke levet forgæves. Referencer til hans film møder man jævnligt, især til Psycho og North-by-Northwest. Men også de mindre kendte dukker fortsat op som her, hvor Strangers on a Train bliver baggrunden for en gensidig kontrakt.

Krimien følger dels Hamid der er hitman på arbejde, dels Stein der også er på arbejde men som politikommissær og så Arvid, der alene lever for sit arbejde: Han er skuespiller på Det kongelige og i begreb med at lære sig rollen som Richard III, en rolle der er skabt for ham med hans mangeårige erfaringer som upopulær psykopat i mange forskellige roller. At Richard III muligvis var uskyldig er ikke en parameter.

Arvid er en interessant karakter. Han lever og ånder for jobbet men er nærmest sociopat. Han har vanskeligt ved at styre sit temperament, og på et tidspunkt kommer han til at slå primadonnaen. Det bringer ham på kanten af katastrofen/fyringen. Men så møder han en mand, der er træt af sin kone, og som selv foreslår, at de bytter mord. Dermed får de begge fjernet den daglige trussel, og ingen vil mistænke dem for et mord uden motiv. Arvid slår til, og erfarer kort efter at hans fjende er blevet ramt af en bil. Det er så hans tur til at begå mord, og han har fået en gift, der ikke kan spores, som han skal anbringe i ofrets glas. Men det går ikke helt som beregnet. I mellemtiden kæmper Stein for at finde en morder, og så fører alle hændelser pludselig tilbage til den samme, tragiske, overraskende historie.

Niels Martinov

259 sider

mellemgaard

Udgivet: 30.10.2013

Krimi