Når man i amerikanske serier ser Nicolai Coster-Waldau som hærfører, Pilou Asbæk som brodermorder og Lars Mikkelsen som russisk præsident overvejer man måske, hvor mange danske filmfolk der egentligt har fundet vej til Hollywood.

Det har Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard også overvejet, og resultatet er denne interessante og overraskende omfangsrige bog om 126 danskeres vej til den fjerne filmverden.

Bogen er inddelt i tre kapitler: Stumme film, Hollywoods guldalder og Filmbyen bliver global. Den første vi hører om er skuespilleren Jean Hersholt, og med den omfattende biografi han har – han er en af de få der dukker op både i stumfilmenes periode og i guldalderen – burde vi alle kende ham. Eneste undskyldning er, at hans karriere begyndte i tyverne, og selv International Movie Database (imdb.com) ved ikke meget om ham. Hersholt havde blandt meget andet en stribe skurkeroller, og det samme gjaldt hans landsmænd Anders Randolf og Kit Guard. Skurke, det var det danskerne kunne, dengang som nu. Også Betty Nansen forsøgte sig kortvarigt i Hollywood, men hendes film blev ikke successer, måske har hun ikke været skurkeagtig nok.

Når det hedder filmfolk og ikke skuespillere skyldes det, at også fotografer – Henrik Sartov der opfandt en særlig linse der fik betydning for stumfilmens store stjerner – klippere, animatorer og instruktører er med i værket, herunder naturligvis Susanne Bier og Niels Arden Oplev. Benjamin Christensen var også instruktør og samtidig med Carl Th. Dreyer, og han nåede at lave syv film for MGM og First National, og så hævdede han at have opfundet den første mobile mikrofon.

Drømmen om Hollywood er behageligt velskrevet og indbydende læsning, og hvem skulle nu have troet, at Frk. Jensen, hende med Frk. Jensens kogebog, finansierede Wagner-tenoren Lauritz Melchiors sangundervisning?

I guldalderen finder vi blandt andre Mogens Wieth, som de fleste danskere (over 50) sikkert kan huske fra eksempelvis Jeg mødte en morder og En herre i kjole og hvidt. Og måske kan man også huske ham fra Hitchcocks The Man Who Knew too Much med James Stewart og Doris Day. Hitchcock var glad for Wieth, men denne levede desværre ikke så længe.

Til det mere aktuelle hører Nikolaj Arcels The Dark Tower (med Idris Elba og Matthew McConaughey) der havde premiere i 2017. Den har ikke fået høj score på imdb, men det får Arcels næste film måske. Den handler om Robert Kennedy og den er skrevet til Matt Damon.

I øvrigt er det nok så interessant, at den danske ‘krimi noir-serie’ Borgen var det der vækkede amerikanske casteres interesse for Sidse Babett Knudsen, Birgitte Hjorth Sørensen og Pilou Asbæk.

Drømmen om Hollywood er til al overflod underholdende læsning. Måske kunne en ekstra korrekturlæsning have taget de sidste småting, og måske burde Frank Hvams meget beskedne rolle i Game of Thrones have været omtalt. I hvert fald kunne det være sjovt at vide, hvorfor man henter en dansk skuespiller til en lille rolle, hvor hans tre -fire replikker endda skal dubbes.

Men under alle omstændigheder så giver Drømmen om Hollywood et super billede af dansk deltagelse i den amerikanske filmverden – smukt rammet ind af placeringen i Hollywoods tre tidsaldre.

Jacob Wendt Jensen og Christian Monggaard

Drømmen om Hollywood

Danske filmfolk gennem tiderne

468 sider

Informations Forlag

Udgivet: 19.09.2017

Birte Strandby