Der var meget der var farligt… at trække en plasticpose over hovedet (død ved kvælning), gå rundt med våde underbukser, badedragt eller bikinibukser (død ved blærebetændelse), vride flåten den forkerte vej, når du skulle fjerne den fra kroppen (død ved blodforgiftning)…

Det er blot nogle få af alle de farer, der truer pigen i barndommen. Der er mange flere, når man holder sommer med sin far på Färö. Pigen, forfatteren og datteren til Ingmar Bergman og Liv Ullmann lever med de to forskellige universer, som forældrene tilhører. Hun er to år gammel, da hun bliver døbt, fordi forældrene ikke kan blive enige om navnet, og hun går selv op af kirkegulvet i norsk folkedragt. Det meste af året bor hun hos sin mor, og når moren er ude at rejse, bor hun med barnepiger eller med sin mormor. Men om sommeren bor hun hos sin far og hans kone, og der møder hun sommetider hele sin store familie, Ingmar Bergmans andre otte børn og deres tilsammen seks mødre. Ingmar Bergman værdsætter punktlighed og orden, men kræver ikke, at børnene skal rydde op på deres værelser. Med jævne mellemrum og efter forudgående aftaler kommer pigen ind på farens arbejdsværelse til ‘sidning’, hvor hun fortæller om, hvordan hun har det. Pigen ønsker, at sidningerne aldrig vil slutte, mens faren beklager, at den store aldersforskel – han var 48 år ældre end hun – gør at de dårligt forstår hinanden – vidunderligt formidlet i samtale om en stol, som pigen ønsker sig, og som Bergman tror, måske kan være en metafor.

Far og datter aftaler at skrive en bog sammen om farens aldring:

Jeg synes, at aldringen er et hårdt, tungt, uglamourøst arbejde med rigtigt lange arbejdstider.

Linn Ullmann optager samtalerne på bånd, og de er også gengivet i denne særlige, vellykkede kloning af en biografiroman der både tegner billederne af to store kunstnere og en lille pige, der er lidt i klemme, men også udvikler sig til kunstner.

De urolige

Linn Ullmann

Oversat af Karen Fastrup

408 sider

Gyldendal

Udgivet: 18.08.2016

Birte Strandby