En afmytisering af skæg og blå briller i forbindelse med konsulentfirmaer.

Forfatteren gennemgår omhyggeligt, hvordan en toplederstilling besættes bedst, og hvorfor et rekrutteringsfirma kan garantere en højere succesrate end virksomheden selv. Dog mangler der dokumentation for påstanden: – færre topledere forsvinder igen, når et konsulentfirma har været sat på sagen.

Den angivne succes hænger naturligt nok sammen med, at rekrutteringsfirmaet bruger mere tid og grundighed på søgningen, og det kan især i mindre samfund være praktisk, at ansættelse gennem et managementbureau giver en anonymitet, som den almindelige annoncering ikke kan tilbyde.

Topledere kan hentes på to måder: Annoncering og executive search, hvor det i det sidste tilfælde drejer sig om headhunting af potentielle lederemner, hvilket også indebærer den risiko, at kandidaten ofte allerede befinder sig i en attraktiv stilling og kan finde på at trække sig igen, hvis jobbet alligevel ikke byder på noget.

Bogen indeholder en skematisk oversigt over fremgangsmåde ved søgning og ansættelse, herunder fem siders procesbeskrivelse indeholdende virksomhedsbeskrivelse, opgaver, personprofil, ansættelsesbetingelser. Desuden er der en tidshorisont for processen, og der er lister over opbygningen af den indledende jobsamtale og et eksempel på en psykologisk test af kandidaten.

Herudover er der en kort guide til, hvordan rekruttering af bestyrelsesmedlemmer kan foregå, og hvordan en virksomhedsbestyrelse kan sammensættes og efteruddannes.

I slutningen af bogen er der relevante cases, eksempler på en ansættelseskontrakt for en administrerende direktør og en liste over mulige frynsegoder med angivelse af skattepligt, værdiansættelse mv. af alt fra kørsel og kunstforening til bolig og bøder.

Det er en saglig fremstilling af rekrutteringsfirmaets arbejde og uden at være påtrængende vel den bedst tænkelige reklame for branchen.

Forfatter: John Lohff

186 sider

Forlag: Press To

Udgivet: 2008