Hvis man gik og troede at det klassedelte samfund var forsvundet, så er her beviset for det modsatte. Det lever i bedste velgående, men der er sket noget, siden Svalastoga i 1954 inddelte den danske befolkning i socialgrupper. Dengang hang den samfundsmæssige placering fortrinsvis sammen med uddannelse og arbejde, men spørger man englænderen Harry Wallop, så er det forbruget, der sætter socialklasse på personerne.

Wallop inddeler det engelske samfund – og måske kan inddelingen også overføres til det danske samfund – i forskellige socialgrupper, hver defineret af deres forbrug, af deres møbler, deres forkærlighed for køkkenudstyr, deres valg af skoler og af hvor de vælger at bosætte sig. Det sidste er næppe en nyhed.

Socialklasserne er blandt andre Portland Privateers der er internationale og megarige, Rockabillies der sværger til alt, hvad Jamie Oliver anbefaler, Asda Mums og Hyphen Leighs der er storforbrugere af køkkenudstyr såsom popcornmaskiner, saftpressere – i modsætning til Wood Burning Stovers, der svarer til det, Henrik Dahl i Danmark kalder for Det grønne segment.

Med en underholdende præsentation af argumenter og dokumentation slår forfatteren fast, at status fremgår af indkøb og handler også om valg af fødeklinik, fødevarer, ferie og forlystelser. Især postnummeret er afgørende for ens tilhørsforhold stærkt hjulpet på vej af de mange netfirmaer, der med stor præcision kan afgøre, hvor aftagerne til et bestemt produkt kan findes.

Arbejde og uddannelse har stadigt betydning, men forbruget er den afgørende faktor i socialklassebestemmelse. Det er forfatterens konklusion, at det gamle klassesystem har oplevet en revolution, og det er godt, fordi social mobilitet nu i højere grad er en mulighed.

Harry Wallop

328 sider

Collins

Udgivet: 2013