Endelig er der kvalificeret hjælp til os i det tidligere provinsen nu stedmoderligt døbt udkanten af medier, politikere, banker og kulturen.

Med City Design Strategi præsenterer Steffen Gulmann helt konkrete og anvendelige metoder til at afhjælpe de kedelige tendenser og de uinspirerende rygter. Her er opskrifter på, hvordan vi skaber lidt ’Horsens’ i bymidten.

Der er i første omgang nogle basale krav til byen: Nødvendig service, offentlig transport, sundhedspleje. Så er der krav til kommunen om åbenhed og mulighed for indflydelse. Smukke omgivelser, cafémiljø og kultur virker også som magneter, og her kan ældre der har forladt arbejdsmarkedet vise sig som en væsentlig ressource i frivillige foreninger.

Samtidigt er der krav til infrastruktur, og måske handler det i vore dage mere om bredbånd end om motorveje, og der er krav til bevægelse i informationer, ideer og objekter.

Turisme er tilegnet et kapitel for sig, især bemærkes at det grønne aspekt er værd at tage med ved city branding: økoturisme, gode cykelstier, små økologiske virksomheder.

Man kan også promovere sin by ved at slå på fame-faktoren, hvis man har en sådan eller for eksempel ved at reklamere for større boliger til lavere pris, hvilket sikkert er en mulighed for de fleste provinsbyer.

Steffen Gulmann gør meget ud af at fastslå, hvad der er vigtigt i bylivet, herunder at en god handelsgade er en livsbetingelse, og at det kan være bedre at korte gaden af end at lade butikkerne stå tomme. Bogen omfatter desuden en detaljeret strategi for, hvordan kommunen, borgerne og virksomhederne – stakeholderne – med udgangspunkt i vision, mission og magt sammen kan skabe en attraktiv by.

Også timingen god – udgivelsen falder sammen med Kaare Dybvads udgivelse: Udkantsmyten, der omhandler den samme interessante problematik, og som netop blev omtalt i Politiken den 1. marts.

City Design Strategi har et væld af gode eksempler og kan anbefales til de fleste kommunalbestyrelser i provinsen.

Steffen Gulmann

244 sider

Gyldendal

Udgivet: 02.03.2015