Dette er en selvhjælpsbog til kvinder der gerne vil være iværksættere og samtidigt dyrke deres familie. Der er tre hovedafsnit: Find din drivkraft, og slip dine bremser, Din strategi og Optimer dine ressourcer.

Som enhver god selvhjælpsbog er der øvelser og lister der kan hjælpe læseren med at få hold på idé og produkt. Der er eksempler fra den virkelige verden, og så er der en del hyggesnak og peptalk: lev i nuet, vælg dine kampe samt en del tekst der ikke leverer det helt store indhold:

Det er vigtigt, at du ser det fulde billede og har en rød tråd i det, du laver, så du får mest muligt ud af din arbejdsindsats.

I afsnittet Strategi bliver det mere konkret: Hvad vil du tjene? Hvor mange produkter skal du sælge for at nå det mål? Er det realistisk?

Ligeså vigtig er viden om målgruppen. Det er illustreret med flere gode eksempler på iværksættere der har udvikler produkter i samarbejde med deres kunder. Ligeledes er det vigtigt med den gode kunderelation, når det handler om at modtage kritik, så kritikerne ikke i stedet går over til konkurrenten.

Strategiafsnittet fortæller også om, hvordan man prioriterer sine markedsføringsressourcer, så man ikke bruger uforholdsmæssig megen tid på nyhedsbreve, hjemmesider og opdateringer på de sociale medier. Her er flere gode ideer og fine eksempler.

Bogens tredje del handler om, hvordan man får sit selvstændige virke til at hænge sammen med rollen som småbørnsmor. Her er der tydeligvis ingen vise sten, men en række små ændringer kan hjælpe den trængte familie. Eksempelvis kan man som forfatteren selv nedprioritere venindekomsammen i en periode, droppe alkohol fordi det sløver, og det har man ikke lige brug for, prioritere de vigtigste møder med børnenes daginstitutioner og skoler og fravælge resten. Andre har måske en ægtefælle der kan tage sig af blebarnet på bestemte dage, og en enkelt tager alle telefonmøder, mens hun går tur med barnevognen.

Samlet set er Businessmor en hyggelig venindesnak mellem iværksætterkvinder. Nyhederne er få og beskedne, men måske er det rart at høre, at alle de andre nye selvstændige også slås med SEO, og at grafikken på hjemmesiden ikke behøver være perfekt fra dag 1, med mindre man sælger hjemmesider. Og så er det, uanset hvad Brinkmann mener, også meget rart sådan at prøve at føle sig frem til, hvad der er det rigtige.

Christine Gouchault

Businessmor

tre trin til succes som mor og selvstændig

215 sider

Aronsen

Udgivet: 19.11.2017

Birte Strandby