Filmen begynder i 1938. Liesel mister i hurtig rækkefølge sin bror og sin mor og sendes til Molching til sin nye familie, Hans og Rosa Hubermann. Hans spilles mildt og lidt spagfærdigt af Geoffrey Rush, og Rosa der umiddelbart er brokkende og hård ved sine omgivelser spilles overbevisende af Emily Watson.

Fortællerstemmen – døden – er Roger Allam. Døden fortæller med venlig, humoristisk distance om sit møde med mennesker og med Liesel.

Liesel stjæler sin første bog ved lillebrorens begravelse, og med Hans Hubermanns hjælp lærer hun at læse bogen: The Grave Diggers Handbook. Senere tager hun sammen med vennen Rudy og familien del i en bogbrænding i den lille by. Borgmesteren – der i øvrigt viser sig at råde over et bibliotek, der rummer andet og mere end Mein Kampf – taler med overdøvende og medrivende ’Hitler-retorik’ om den intellektuelle smuds, der forhindrer tyskerne i at være det rene folk, de faktisk er, og midt på torvet brænder bøgerne. Efter bogbrændingen vender Liesel tilbage til torvet og henter H. G. Wells’ Den usynlige mand ud af gløderne.

Hubermanns har en tid jøden Max boende i kælderen. Med ham får Liesel et fælles projekt, og måske kan læsning redde liv.

Krigens gang fremstilles i drengenes begejstring over at være i krig med England, i beskyttelsesrum under et luftangreb, hvor Hubermann spiller forsigtige Strauss valse på harmonikaen; senere indkaldes også de ældre fædre i miljøet, og de tyske uniformer dukker jævnligt op for at gennemsøge kældre og sende jøder af sted til døden.

Sproget er bemærkelsesværdigt overbevisende trods det, at der tales både engelsk og tysk. Skuespillerne er engelske men taler med tysk accent, og alle udbrud og korte kommentarer – Dummkopf, ja, nein – er på tysk, ligesom borgmesterens bogbrændingstale, borgernes fællessang Deutschland, Deutschland über alles, og skolens kor af Jungmädel og Jungvolk synger på tysk: Wir schliessen keine Bruderband mit Juden und…

Der produceres stadig mange film og meget litteratur om 2. Verdenskrig, men der kommer flere og flere vinkler på i forhold til de tidligere heltefilm som Navarones Kanoner, Ørneborgen, og denne film fremstiller først og fremmest vanskelighederne for de menige tyskere, påvirkningerne, presset, ensomheden og faren ved at tænke anderledes.

Produktionsår: 2013

Director: Brian Percival

Writers: Markus Zusak (based on the novel by), Michael Petroni (screenplay)

Stars: Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson