Få succes med: Company pages, grupper, din personlige profil. Sådan skaber virksomheden solide resultater på LinkedIn.

Håndbog i brug af LinkedIn leveret som en skønsom blanding af praktisk information, sund fornuft, Emma-Gad-netikette og nye ord til Bullshit Bingo begyndende med det ordinære, som vi allerede kender godt fra Facebook. Hvordan får vi venner eller som forfatteren kalder det på smukt dansk ’connections’, for det er jo ikke venner men forbindelser. Hvordan udvælges de, når vi tager baggrund i profession og virksomhedstilknytning, og hvad har de og deres connections adgang til at se på ens profil? Det er fint, at den ’berigelse’ du tilfører din side er tilgængelig for alle, men måske er det ikke så smart, hvis dem der tjekker din profil også kan se, hvem dine andre besøgende tjekker i samme hug – eksempelvis dine konkurrenter.

Berigelse er væsentligt. Man beriger sit netværk – skaber personlig værdi for netværket, og i stedet for at spamme dem med reklamer, så sender man gode artikler, inden man går videre med sit salgsprojekt.

Opbygning af personlig profil gennemgås herunder honours and awards, der kan være lidt vanskeligt at udfylde for danskere. De mange duelighedsmærker fra spejder eller pokalen fra barndommens ridekonkurrencer hænger måske ikke godt sammen med den profil, man gerne vil vise en eventuel fremtidig arbejdsgiver vedrørende et job som salgsdirektør. Mere relevant er det, hvis man har fået anerkendelse for at være årets sælger.

I forbindelse med den personlige profil anbefales et professionelt foto – ikke feriebilledet med ungerne. Som forfatteren understreger, så er LinkedIn og Facebook ikke det samme. Og så beriger han os med en oplysning om, at folk føler sig mere forpligtet til at svare på henvendelser, der kommer fra en profil med billede end uden.

Et andet relativt nyt begreb er ’endorsement’, Det er et begreb, man bør omgås med forsigtighed, da det hyppigt kan være udtryk for vennetjenester. Desuden er der gennemgang af profile settings og anvendelige apps, og alt i alt er det en udmærket om end meget ordrig håndbog for LinkedIn-begyndere.
Nicolai Hæggelin og Charlotte Østergaard Jørgensen

162 sider

Digital Works

Udgivet: 2013