Vi må som ledere og virksomhedsrepræsentanter ikke glemme at bruge vores stemme i samfundet, når vi ser et potentielt problem, især hvis det involverer problematisk brug af vores produkter. For den, der tier, samtykker.

Denne udmærkede lille bog er en hjælp til udvikling af lederrollen i en krisetid. Den begynder med beskrivelsen af fire grundværdier der tilsammen udgør rammen for den moderne ledelses principper: Fairness, demokratiske virksomheder, fællesskaber og Beginner’s mindset.

Fairness handler om pris, om hvorfor det ikke er fairness at kunne flyve til London for 200 kroner i disse klimakrisetider eller at indkøbe produkter fra den modsatte side af jorden, hvis vi kan producere dem lokalt? De fire grundværdier markerer en ny tid, og det kræver en ny udrustning af lederen herunder det i bogen foreslåede ledelsesværktøj: Fire og Shield.

Fire er ‘den brændende platform’, det positive skub der skal skabe resultater. Shield er følelsesmæssig sikkerhed, tillid og fornuft. En kombination af de to – fire og shield – kan skabe en meget stærk virksomhed.

Det er lederens opgave at stå både for skubbet frem mod resultaterne og for opbygningen af medarbejdernes tryghed. Processerne beskrives skridt for skridt, trygheden understøttes for eksempel ved at signalere tilstedeværelse og mening, og fjerne det, der ikke giver mening. Det minder en smule om det gamle begreb ‘lean’, der også skulle slanke virksomheden ved at fjerne overflødige processer. ‘Lean’ skabte dog ikke den helt store tryghed, da mange virksomheder betragtede det som en spareøvelse.

Der er udmærkede eksempler på, hvordan andre virksomheder tackler de mere penible situationer. Firmaet Bird fyrede 40 % af sine medarbejdere over zoom. De berørte medarbejdere var inviteret til en ‘Covid-19 Update’, og efter 45 sekunders intro faldt opsigelsen: ‘Desværre vil din rolle være påvirket af denne beslutning, og fredag den 3. april vil være din sidste dag hos Bird.’

Guiden fortæller også om betydningen af at kunne kommunikere både de gode og de dårlige nyheder til medarbejerne, og der er forslag til, hvordan lederen kan arbejde med attitude og med medarbejdertillid.

Et af de væsentligste budskaber handler om, hvordan man skaber tillid blandt andet ud fra betragtningen om, at det er relationer der gør mennesker lykkelige. Den viden kan man med fordel anvende i erhvervslivet, og i den korte oversættelse betyder det, at ansatte der føler sig værdsatte og har tillid til lederen og omgivelserne, præsterer bedre.

Her er både gammelkendte teorier om selvstyrende grupper og motivation samt nye teorier der tager afsæt i en forandret verden.

Andre menneskers penge og andre menneskers liv

Ledelse og eksekvering i turbulente tider

Elize Dimare & Johnny Sørensen

160 sider

Content Publishing ApS

Udgivet: 2020

Birte Strandby