Med en hånd så sikker som den bedste kirurg, dissekerer Chimamanda Ngozi Adichie forholdet mellem sorte og hvide i debatromanen ”Americanah”. Nok lægger bogen ved første øjekast op til en kærlighedshistorie, men snart står det klart, at det er samfundskritikken, der er Chimamanda Ngozi Adichies egentlige ærinde.

”Americanah” er den tredje roman af den unge nigerianske forfatterinde, der allerede har høstet adskillige store priser og anerkendelser. Og bogen her er da også et eminent stykke litteratur, der i en sjælden detaljeret grad dykker ned i spørgsmål omkring race – og hvordan, det fylder og former den enkelte.

I bogen følger vi den unge nigerianske pige Ifemelu, der brænder for at lære og komme frem i tilværelsen, samt hendes kæreste Obinze. Som teenagere bliver de kærester og knyttes tæt sammen. Nigerias udvikling gør det gradvist mere og mere vanskeligt at skabe sig en meningsfuld og velfungerende tilværelse i landet. Ifemelu drager derfor til Amerika for at studere og arbejde. Planen er, at Obinze snarest skal følge trop. Den voksende terror umuliggør dette, og Obinze strander illegalt i England. Han deporteres siden til Nigeria. Årene går og de to skaber hver deres liv.
For Ifemelu er det en kamp at skabe sig en værdig tilværelse i Amerika. Hun møder stor modstand grundet sin hudfarve, og må fornedre sig selv før hun kan finde arbejde. Langsomt former tilværelsen sig dog, og Ifemelu er travlt optaget af studie og skiftende kærlighedsforhold.

Fra frisørstolen – der udgør bogens rammefortælling – følger vi Ifemelus betragtninger omkring livet i Amerika og ikke mindst udfordringerne som sort. Ifemelus hang til at reflektere over race, klasse og skel betyder, at hun skaber en blog om emnet. ” Racende: En sort ikke-amerikaners forskellige observationer om sorte amerikanere (tidligere kendt som negre)” skal vise sig at blive en succesfuld blog, der indfanger de følelser og tanker mange af Ifemelus ligesindede deler. Alligevel bryder hun op, og tager tilbage til Nigeria. Her møder hun atter møder Obinze, der nu har fået vind i sejlene som succesrig forretningsmand. Trods det at han har giftet sig, skal deres møde blive betydningsfuldt for dem begge.

Chimamanda Ngozi Adichies brænder for at formidle den smerte, man som afrikaner oplever igennem mødet med den vestlige kultur. Hun formidler det godt og rammende! Fordomme, fornægtelse og foragt er hyppigt forekommende, når den hvide mand møder sin mørke bror eller søster. Hos flere af Chimamanda Ngozi Adichies karakterer bibringer denne racisme og manglende forståelse selvsagt en voldsom identitetskrise og usikkerhed. Gennem de mange – og yderst detaljerede eksempler – viser hovedpersonen Ifemelu, hvordan den vestlige kultur virker intimiderende. Indsigtsfuldt og fint skildrer Chimamanda Ngozi Adichie, hvordan hovedpersonen i sidste ende står tilbage med en følelse af splittelse. Hendes afrikanske arv og kultur er på en gang essentiel for hende, men tiden i Amerika har alligevel formet hende i vestlig retning – skønt hun foragter meget af den vestlige kultur og levevis. At finde sig selv bliver derfor udfordrende og svært. I tilgift øger den intellektualisering, som Ifemelu og Obinze tilegner sig qua deres universitetsstudier, yderligere afstanden fra deres rødder.

Bogen har et tydeligt element af feministisk litteratur. Her fremhæver Chimamanda Ngozi Adichie Ifemelus hår: som afrikansk kvinde i Amerika med ønske om at blive anerkendt, forventes det at håret glattes vha. diverse kemikalier. Gør man ikke det, vil de hvide i endnu ringere grad anerkende og acceptere en.

Indimellem kunne bogen være skåret skarpere. Det enorme persongalleri kan forekomme forvirrende, når der samtidig også skal holdes styr på de mange skift i tid og sted. ”Americanah” giver ikke alene et nuanceret indblik i fremmedhed. Det er en udfordrende og vedkommende fortælling om, at forstå sin identitet og kultur. Chimamanda Ngozi Adichie leverer masser af stof til eftertanke, knivskarpe iagttagelser og en hjertevarm romance.

Chimamanda Ngozi Adichie
Oversættelse: Susanne Staun
Gyldendal, 514 sider, indb.
Udgivelsesdato: 15. 5. 2014

Anmeldt af Nønne Lønne Votborg