…i begyndelsen af verdenskrigen… Meget blodigt. Helt forrykt. Nogle gange savner jeg den tid.

Hvis man har nydt Tunu og Profeterne i Evighedsfjorden, så bliver Afgrunden den rene jubeloplevelse. Det er fantastisk, indfølt, medrivende og uhyggeligt. Mennesker i Leines perspektiv er ganske uhyggelige i al deres tragiske realisme.

Vi begynder i den finske borgerkrig. Tvillingerne Ib og Kaj melder sig frivilligt til krig, der viser sig at blive en lektion i dehumanisering i lighed med det Stanley Kubrick demonstrerer i Full Metal Jacket – af Leine beskrevet så krigens totale tåbelighed giver en sær form for mening i hvert fald for brødrene Gottlieb.
Brødrenes baggrund er, at faren har været rektor, og moren er død. Ib læser medicin og Kaj læser teologi, og relativt let bliver de til soldater og bødler:

…de forsvarsløse mænd forsøger at bakke ned ad en vindeltrappe…, men de følger roligt efter dem og skyder dem når de har lyst til det…

Efter krigen genoptager de deres liv, men noget er sket. Ib tager sin lægegerning op på en måde, der ikke er omfattet af lægeløftet, og farens kæreste lider en krank skæbne, fordi hun irriterer brødrene. I kølvandet på et mord følger en mærkelig kærlighedshistorie med afpresning som det centrale element.

…og han vil gerne være med på noderne, være moderne, en benzindreven maskine uden nervesystem og onde drømme, men han føler sig dybt forankret i fortidens skidt og lort…

Kaj afslutter sit teologistudium men vælger at arbejde som journalist. Det kniber med troen, og en kæreste lander ham som følelseskold figur i sin roman.
Via sine rejser for avisen og gennem forholdet til en tysk jødinde belyser Kaj Hitlers stadigt større magt i tyvernes og tredivernes Tyskland, og hvordan en ny verdenskrig tager hånd om brødrene igen.

Der er levende tidsbilleder, perfekt rædselspoesi og super monsterrealisme. I en særlig scene er Kaj med sin kæreste inde og se en film af en ny instruktør: Blade af Satans Bog, en film der modtages på en helt anden måde, end den ville blive det i dag. Et andet kapitel handler om Ibs deltagelse i krigen og kunsten at nedskyde folk bagfra. Ib kunne også have været en figur i en gyser, men her er han mesterligt realistisk.

Kim Leine
598 sider
Gyldendal
Udgivet: 27.04.2015